بازگشت به دوره

دوره آشنایی با اوکوله‌له

0% تکمیل شده
0/ 0 گام
  1. درس ۱: سایزها، اجزا، نحوه کوک و در دست گرفتن اوکوله‌له
    اجزای اوکوله‌له
  2. سایزهای مختلف اوکوله‌له

آزمون‌ها

درس 2 از 18
در حال پیشرفت

سایزهای مختلف اوکوله‌له


سایزهای مختلف اوکوله‌له

به طور کلی اوکوله‌له در ۴ سایز اصلی عرضه می‌شود. سوپرانو کوچکترین سایز، بعد از سوپرانو سایز کنسرت ، تنور و نهایتا باریتون که بزرگترین سایز این خانواده است. کوک سایز باریتون در این خانواده با بقیه سایزها متفاوت است بنابراین نحوه نواختن این سایز نیز متفاوت خواهد بود. در این دوره آموزش ما برای سایزهای سوپرانو، کنسرت و تنور طراحی شده است. اولین سایز اوکوله‌له و کوچکترین سایز در این ۴ سایز، سایز سوپرانو است.سایز سوپرانو با بدنه‌ای کوچکتر و طول دسته کوتاه‌تر گزینه مناسبی است برای افرادی که اهل سفر هستند و به دنبال سازی کوچک می‌گردند که در کوله پشتی آن‌ها جا شود. اوکوله‌له سایز سوپرانو به دلیل کوتاه بودن طول دسته انگشت‌گذاری را برای انگشت‌ها پهن کمی سخت می‌کند بنابراین شاید این سایز مناسب افرادی باشد که بیشتر هدف نواختن آکورد و ریتم را داشته باشند.

دومین سایز این خانواده سایز کنسرت است. این سایز به نسبت سایز سوپرانو بدنه بزرگتر و طول دسته بیشتری دارد بنابراین می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به دنبال ملودی نوازی روی این ساز هستند و از فرت‌های پایین دسته استفاده بیشتری دارند.

سومین سایز، سایز تنور است. سایز تنور ایده‌آل ترین سایز برای افرادی است که مدتی مشغول به نوازندگی اوکوله‌له بوده‌اند و اکنون از اوکوله‌له به عنوان یک ساز تکنواز استفاده می‌کنند. فرت‌های پایین دسته ساز فاصله بیشتری به نسبت ۲ سایز قبلی دارد بنابراین کار انگشت‌گذاری را راحت‌تر خواهد کرد. صدای اوکوله‌له تنور حجم صدایی بیشتری به نسبت ۲ سایز قبلی دارد.

چهارمین سایز سایز باریتون است که کوک این سایز با ۳ سایز اول متفاوت است. کوک باریتون شبیه به ۴ سیم پایین گیتار است و قاعدتا نحوه نواختن روی اوکوله‌له باریتون متفاوت خواهد بود. برای افرادی که تازه شروع به یادگیری اوکوله‌له کرده‌اند این سایز پیشنهاد نمی‌شود.

در ویدئو به صدای سایزهای مختلف گوش کنید.

دانلود فایل کمکی درس سایزهای اوکوله‌له

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *